Da Google og Yahoo sidste sommer lå i seriøse fusinsplaner, satte Microsofts chefstrateg en enorm kampagne mod fusionen i gang. Han overbevidste allle fra politikere over reklamebureauer til teleudbydere om, at en alliance mellem Googles 70 procent af annoncemarkedet og Yahoos 20 procent af annoncemarkedet ville skabe et monopol. Det førte til massive protester.
Microsoft havde erfaringen med monopolsager. Op gennem 90'erne kæmpede Windows-skaberen med monopolsager. Alle de erfaringer blev brugt i bekæmpelsen af Google-Yahoo planerne.
Tidligere i 2008 havde Yahoo afvist Microsofts favorable overtagelsestilbud.
Samtidig lancerede AT&T sit eget angreb mod Google. Det ville være nemmere for teleudbyderen at komme ind på annoncemarkedet, med den største konkurrent i modvind. AT&T, der er dømt for at have hjulpet NSA med at foretage ulovlige aflytninger under Bush-administrationen, advarede alle i Washington mod Google enorme indsamling af privates data.
Magasinet http://www.wired.com/techbiz/it/magazine/17-02/ff_killgoogle?currentPage=1"_new">Wired er gået helt bag historiens begivenheder og fortæller om The plot to kill Google.